Bloggers gezocht? Zo selecteer je de juiste influencers

In de snelgroeiende wereld van influencer marketing kan het een uitdaging zijn om de juiste content creators te vinden voor jouw merk. Heb jij je al eens suf gezocht naar geschikte YouTubers, Instagrammers of bloggers? Voor je het weet, heb je een lange lijst met potentiële kandidaten. Maar hoe kies je nu de juiste influencer voor jouw merk en campagne? 

Wanneer wij influencers selecteren voor één van onze klanten, kijken wij naar de volgende elementen: match, doelgroep, bereik en engagement

1. Is er een goede match tussen de influencer en het merk? 

Influencer marketing en branded content werken het beste wanneer er een sterke match is tussen het product en de influencer. Een kinderwagen promoten via het Instagram-account van een mama blogger die zelf een baby heeft, zal veel geloofwaardiger zijn dan wanneer dit wordt gepromoot door een influencer met oudere kinderen. Zorg ervoor dat de influencer authentiek enthousiast is over jouw product en dat het natuurlijk voelt dat ze erover post. 

Kijk niet alleen naar het product dat gepromoot wordt, maar ook naar de tone-of-voice van de influencer. Sluit die aan bij de boodschap die jij als merk wilt overbrengen? 

Tip: Gebruik AI-gedreven influencer matching tools zoals Influencity of Upfluence om snel influencers te vinden die perfect bij jouw merk passen. Deze tools analyseren niet alleen de demografische gegevens van een influencer, maar ook de inhoud en de toon van hun berichten, waardoor je sneller de juiste match kunt vinden. 

2. Welke doelgroep wil je bereiken? 

Bij het selecteren van een influencer is het belangrijk om te kijken of hun volgers overeenkomen met jouw doelgroep. Wil je jongeren bereiken? Overweeg dan een samenwerking met een YouTuber. Wil je juist de 35+ vrouw aanspreken? Bloggers met een Facebook- en Instagram-aanwezigheid, zoals De Club van Relaxte Moeders of Mom Of The Rebels, kunnen goed aansluiten bij jouw merk. 

Gebruik tools zoals BuzzSumo om te achterhalen wie de volgers van influencers zijn. Wil je nog nauwkeuriger inzicht krijgen? Vraag dit dan direct op bij de influencer zelf of bij een bureau zoals We Sell Stories, die dit voor jou kan analyseren. 

Maak gebruik van AI-analytics om te begrijpen welke influencers daadwerkelijk invloed hebben op je specifieke doelgroep. Tools zoals HypeAuditor gebruiken machine learning om inzichten te krijgen in de volgersbasis en kunnen je helpen om de juiste influencers te targeten op basis van hun volgersgedrag en voorkeuren. 

3. Wat is het bereik van de influencer? 

Het bereik is natuurlijk een belangrijke factor, maar alleen het aantal volgers zegt niet alles. Vaak bereik je met een kleiner, maar relevanter bereik meer dan met een influencer die een enorme aanhang heeft, maar weinig betrokkenheid genereert. 

Google en sociale platforms geven steeds meer nadruk aan het ‘echte bereik’. Dat wil zeggen: niet de grootte van het aantal volgers, maar hoe actief de volgers daadwerkelijk zijn. 

Focus op de werkelijke impact van een post, blog of vlog. Dit kan worden gemeten aan de hand van unieke bezoekers, het aantal views op video’s, en de betrokkenheid bij social media posts. Deze statistieken zijn vaak niet openbaar, maar bureaus zoals We Sell Stories kunnen deze gegevens voor je verkrijgen en verwerken in campagnevoorstellen. 

4. Wat is het engagement van de influencer? 

Het engagement van een influencer geeft aan hoeveel betrokkenheid de volgers hebben bij hun content. Hoe meer likes, reacties, en shares een influencer krijgt, hoe groter de kans dat jouw boodschap daadwerkelijk wordt gehoord. Micro-influencers hebben vaak een veel hoger engagement dan macro-influencers, ondanks dat ze minder volgers hebben. 

Bij We Sell Stories kijken we altijd goed naar engagementratio’s voordat we een influencer selecteren voor een campagne. Het kan effectiever én kostenefficiënter zijn om met meerdere kleinere influencers samen te werken die goed presteren bij hun volgers dan om alles te leggen bij een influencer met miljoenen volgers. 

AI-tools zoals HypeAuditor kunnen engagement-analyse uitvoeren en helpen bepalen of het engagement van een influencer authentiek is. Deze tools gebruiken machine learning om te detecteren of de interactie met hun volgers organisch is, of dat het mogelijk gaat om nepvolgers of bots. 

5. Is het bereik en engagement authentiek? 

Met de toename van nepvolgers en bots is het belangrijk om te controleren of het bereik en de betrokkenheid van een influencer authentiek zijn. Over hoe je dat doet, lees je terug in deze blog over het herkennen van nepvolgers

Vergeet niet ook te kijken naar de merkwaarden van de influencer. Zijn hun berichten consistent en authentiek, of lijken ze geënsceneerd?  

Gebruik AI-gedreven fraudedetectie-tools zoals FamePick of Bot Sentinel die met geavanceerde algoritmes verdachte activiteit op social media kunnen identificeren. Dit helpt bij het uitsluiten van influencers die mogelijk kunstmatig hun bereik of engagement verhogen of veel nepvolgers hebben. 

Wil je ook de juiste influencers voor jouw campagne? 

Bij We Sell Stories helpen wij je graag om de perfecte influencer voor jouw merk te vinden. Wij zorgen voor een op maat gemaakte influencer strategie en zorgen ervoor dat jouw campagne de juiste resultaten oplevert. Heb je interesse in een samenwerking? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jouw merk naar een hoger niveau kunnen tillen met de juiste influencer.